• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
Papamond

Papamond

  • Categorii
    • Aluaturi
    • Aperitive
    • Gem si dulceata
    • Mancaruri cu carne
    • Mancaruri cu legume fara carne
    • Mezeluri
    • Muraturi si conserve
    • Paste si pizza
    • Salate
    • Sosuri
    • Supe si ciorbe
    • Desert
  • Ingrediente
    • Pui
    • Curcan
    • Porc
    • Vita
    • Miel si ied
    • Rata si gasca
    • Peste, scoici, melci
    • Cartofi
    • Fasole
    • Mazare
    • Orez
    • Varza
    • Vinete
    • Loboda, leurda si altele
    • Fructe
    • Oua
    • Branza
    • Ciupeci
  • Bucataria romaneasca
    • Ardeal
    • Banat
    • Dobrogea
    • Moldova
    • Muntenia
    • Oltenia
  • Bucatarie internationala
    • Americana
    • Asiatica
    • Europeana
    • Orientala
  • Sarbatori
    • Craciun
    • Pasti
  • Altele
    • Articole
    • Cum se face?
    • Retete cu sos
    • Retete de post
    • Retete ieftine
    • Retete la cuptor
    • Retete rapide
    • Retete simple

Articole

Creson sau nasturel

August 24, 2012 by Ovidiu Slavulete Leave a Comment

Creson sau watercress este o planta cu vegetatie rapida  ce apartine familiei Brassicaceae alaturi de varza, mustar, hrean si wasabi. Are frunze lunguiete sau rotunde, de culoare verde intensa, cu o aroma piperata, gust pregnant picant, proaspat si racoritor. Frunzele de creson se consuma proaspete, nu este pretentios la sol si ca urmare se cultiva usor in ghiveci sau in gradina.

creson
Creson – foto by frankenstoen

In Romania, cresonul este atestat ca facând parte din flora spontana a Bucurestiului în anul 1912, de profesorul Zacharia Pantu. În prezent, cresonul poate fi întâlnit în stare salbatica în multe paduri de la noi.
Se gaseste si in pietele noastre sub denumirea de  bobâlnic, brâncusa, hrenita, nasturel, macris de balta ( depinde de regiune). Termenul romanesc creson deriva din franceza –  cresson. Uneori se mai uziteaza si denumirea greceasca kardamo.
Este de origine din Orientul Mijlociu, foarte popular in Persia, Tibet si tarile arabe. Acest condiment  era cunoscut  de catre greci, romani si  persi fiind  folosit pentru scopuri medicale, ca un tratament (alaturi de otet) pentru diverse afectiuni, ca stimulent, afrodisiac  si ca  odorizant pentru respiratie. Hipocrate il recomanda ca un purificator de sânge si in tratarea tulburarilor bronsice, precum si pentru a creste rezistenta organismului.
Soldatii si marinarii mancau creson pentru a preintampina si trata scorbutul. Cunoscut in Anglia ca hrana omului  sarac, la începutul anilor 1800, sandwich-uri cu creson a constituit un mic dejun  pentru clasa muncitoare.

creson
Salata: sfecla rosie, mozzarella si creson – foto by avlxyz

Introdus de imigrantii europeni în Statele Unite, la mijlocul anilor 1800, a devenit o garnitura si salata  populara pentru nord-americani. Acesta este, de asemenea, un condiment popular in China si Vietnam, unde se adauga la supe si se mananca cu cartofi prajiti.
Este foarte popular si cultivat in Franta unde sunt intalnite mai multe specii cum ar fi cresonul auriu si cresonul cret.
Europenii si nord americanii mananca creson in sandwich-uri, salate de cartofi, în omlete, cu brânza de vaci sau în supe. Englezi il fac piure si supa crema, pretinzand ca preparat astfel ajuta la curatarea sangelui. Francezi il adauga in sosuri albe, oteturi aromate si salate. Asiatici il amesteca cu vin de orez, zahar si sare sau tocat cu ulei de susan si usturoi. Cresonul nu se comercializeaza decat proaspat deoarece uscat nu are valoare culinara, dar avand in vedere ca nu este o planta pretentioasa o puteti  planta acasa, in ghiveci, mai ales ca creste repede in cca. 1 saptamana.

creson
Creson, peste si cartofi noi – foto by Girl Interrupted Eating

Filed Under: Articole Tagged With: afectiuni, cartofi, condimente, hrenita, macris, nasturel, salate, supe

Wattleseed

August 23, 2012 by Ovidiu Slavulete 1 Comment

Wattleseed
Wattleseed – www.outbackpride.com

Wattleseed este un termen folosit pentru a descrie semintele comestibile, de la aproximativ 120 de specii de salcam australian – Acacia aneuro, Acacia victoriae. Acacias au o semnificatie speciala pentru australieni, asa cum este floarea de accacia de aur, care a fost adoptata ca emblema a natiunii, sportivi australieni purtand de ex. costume verzi-aurii.

wattle-tree
wattle-tree www.australiangeographic.com.au

Aceste seminte au fost utilizate în mod traditional ca aliment de catre aborigenii australieni si au fost consumate fie verzi fie uscate si macinate
Faina de seminte de salcâm si-a câstigat  popularitatea datorita lui Vic Cherikoff (un pionier important în industria alimentara, de origine din Australia) care a dezvoltat diverse arome Wattleseed incepand cu anul 1984.
Faina de wattleseed este folosita pe scara larga în Australia din cauza continutului ridicat nutritional, rezistentei, disponibilitatii si toxicitatii reduse.
Denumirea de seminte de „nuiele”, vine de la faptul ca ramurile subtiri (nuiele) ale acestui salcam erau folosite de colonistii timpurii din Australia în constructia de case, o metoda cunoscuta în Europa ca “împletitura de nuiele cu lut”.

Desert
Prajituri cu wattleseed by Charles Haynes

Wattleseed este disponibil fie sub forma de pulbere sau esenta. Datorita gustului  unic de ciocolata si aromei de alune si cafea, exista un numar de produse alimentare populare  care contin wattleseed, cum ar fi diverse sortimente de pâine, bomboane de ciocolata, inghetata, granola, creme pentru prajituri pentru a numi doar câteva.
Wattleseed da aroma unor preparatelor dulci, cum ar fi serbeturi, spume-creme, frisca dar si iaurturilor si branzeturilor. Este delicios în clatite si merge bine cu pâine.
Wattleseed completeaza foarte bine puiul, mielul si pestele mai ales atunci când o cantitate mica este amestecata cu seminte de coriandru, coaja de lamaie, frunze de mirt si sare. Se presara peste aceste alimentelor înainte de preparare (friptura de somon este deosebit de delicioasa cu acest mixt ). Wattleseed adauga o nota subtila la gratar.
Acest condiment contine potasiu, calciu, fier si zinc în concentratii destul de mari. Cu un indice glicemic scazut, acestea sunt bune pentru diabetici, oferind un flux constant de zaharuri, care nu produc cresteri bruste a nivelului de glucoza din sânge

Wattleseed prajite si macinate sunt disponibile la magazine online specializate, de condimente. Acest condiment este oarecum scump în comparatie cu majoritatea condimentelor din cauza fortei de munca si a procesului de prelucrare. În plus, in cea mai mare parte, acest salcam creste salbatic si nu este plantat in scopuri comerciale.

Surse:

The Book of Spices, F. Rosengarten Jr. (Livingston Publishing Co. , Penn., USA, 1969)

Cooking With Spices, Carolyn Heal & Michael Allsop (David & Charles, Vermont, USA 1983)

www.theepicentre.com

Filed Under: Articole Tagged With: carne, condimente, crema, inghetata, paine, peste, prajituri

Sfintii Petru si Pavel – Sanpetru de vara

June 30, 2012 by Ovidiu Slavulete Leave a Comment

Pe 20 iunie, incepe Postul Sfintilor Apostoli (popular, Postul Sanpetrului), care precede sarbatoarea  Sfintilor Apostoli Petru si Pavel (29 iunie). Postul Sanpetrului, al Sfintilor Apostoli Petru si Pavel, e asezat in cinstea acestor doi Sfinti Apostoli, a caror moarte muceniceasca se serbeaza la 29 iunie si care s-au ostenit cel mai mult pentru vestirea Evangheliei si pentru raspandirea credintei crestine. Totodata, prin tinerea acestui post, se cinstesc darurile Sfantului Duh, care s-au pogorat peste Sfintii Apostoli la Cincizecime ( Rusalii); de aceea, in vechime, acest post se numea Postul Cincizecimii. Sfintii Petru si Pavel sunt sarbatoriti impreuna pentru ca au murit in aceeasi zi, de 29 iunie a anului 67, in timpul prigoanei crestine declansata de imparatul roman Nero.

Isus si Petru – Jesus of Nazareth 1977 Franco Zefferelli

Petru (nume corespunzand gr. pétros si aram. kepha, cu intelesul de “piatra, stanca”) se lamureste prin Evanghelie: “Iisus, privind la el (la Simon, fratele lui Andrei), i-a zis: Tu esti Simon, fiul Iona; tu te vei numi Chifa (Chefa) (ce se traduce: Petru)” (Ioan 1, 42; subl. n.). “Si Eu iti zic tie ca tu esti Petru, si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea, si portile iadului nu o vor birui” (Matei 16, 18 ). Mostenit din latina populara in forma Chetru (Sanchetru, de la Sanctus Petrus), numele a fost reintrodus ulterior pe filiera greco-slava, formele lui romanesti cele mai raspandite fiind Petru, Patru si Petre (diminutive: Petrut, Patrut, Petrus, Patrus, Petrica, Petrisor etc.), cu femininul Petra (diminutive: Petruta, Patruta, Petrica s. a.). Numele mic Petru sta la originea multor nume de familie (dintre care unele au fost initial tot nume de botez: Petrea, Petrache, Patrascu etc.). Petroniu si Petronela (nume rare la noi, cu caracter neologic si livresc) n-au legatura etimologica cu numele grecesc al apostolului, ci provin din vechiul nume latin Petronius (de la petro, “berbec”).

Sf. Pavel predicand in Atena – Raphael 1515

Sfantul Apostol Pavel, “Apostolul neamurilor”, s-a nascut intr-o familie de evrei descendenta din tribul lui Beniamin, in Tarsul Ciliciei, probabil in primii ani ai erei crestine, primind numele de Saul. A fost crescut si educat in traditia fariseica, se pare, la Ierusalim, desavarsindu-si educatia sub indrumarea vestitului rabin Gamaliei. In zelul sau fata de religia parintilor sai, Saul devine persecutor al crestinilor, vazand in credinta crestina un dusman de moarte al traditiei legaliste iudaice. In drum spre Damasc, unde se indrepta pentru a-i aresta pe crestinii de acolo si a-i aduce la Ierusalim spre a fi judecati, Saul traieste momentul de rascruce care ii va schimba definitiv viata. Mantuitorul Iisus Hristos i se arata, invaluit de o lumina stralucitoare, atragandu-i atentia ca cei persecutati nu sunt doar crestinii, ci El insusi, in aceasta identificare a lui Hristos cu cei care cred in El. Este botezat de Anania, episcopul Damascului, schimbandu-i-se numele din Saul in Pavel. Trebuie specificat ca Pavel nu la intalnit, personal, niciodata pe Iisus din Nazaret, el nefacand parte din cei 12 Apostoli, ci l-a cunoscut pe Christos prin prisma viziunilor sale ce i-au schimbat viata.
Pavel este forma romaneasca a lui Paul (lat. Paullus, explicat prin adjectivul paullus, “mic”), incetatenita sub influenta greco-slava. La noi, formele cele mai raspandite ale numelui au fost Pavel, Paval, Pavlu, Pavle (ultimele trei iesite azi din uz), cu diminutive ca Pavelica, Pavalas, Pavu etc. (pentru femei: Pavelina, Paulina, Polina, cu diminutive rare ca Paulica, Paulita, Pavelica, Pavelita, Pavaluta, Paveluta etc.). Paul (pronuntat uneori Pol si diminutivat mai ales Paulica) si Paula sunt forme neologice, ajunse la noi sub influenta occidentala, mai ales catolica. La fel si Paulin (care apare insa mult mai rar) si chiar Paulina (desi acesta din urma are si unele precedente locale). Ca si numele Petru, Pavel/Paul sta la baza multor nume de familie (Pavelescu, Pavlovici, Paulescu, Paulian etc., etc.).

In traditia romaneasca Sanpetrul de Vara, divinitate autohtona ce patroneaza agricultura si inceputul secerisului a preluat data (29 iunie) si numele Sfantului Apostol Petru din Calendarul crestin. In Panteonul romanesc Sanpetru de Vara este despartit de fratele sau, Sanpetru de Iarna, patron al lupilor, de aproximativ o jumatate de an. In traditia populara Sanpetru apare fie ca personaj pamantean, fie ca divinitate celesta. In vremurile imemoriale, cand oamenii erau foarte credinciosi, Sanpetru de Vara umbla pe Pamant, singur sau insotit de Dumnezeu si adesea, Dumnezeu il consulta la luarea unor decizii. In povestirile si snoavele populare Sanpetru este un om obisnuit: se imbraca in straie taranesti; se ocupa cu agricultura, cresterea animalelor si, mai ales, cu pescuitul. Fiind credincios, foarte harnic si bun sfetnic, Sanpetru este luat de Dumnezeu in cer unde ii incredinteaza portile si cheile Raiului. Acolo, fiind mai mare peste camarile ceresti, imparte hrana animalelor salbatice, in special lupilor, fierbe grindina pentru a o marunti prin topire si a deveni mai putin periculoasa etc. La marile sarbatori calendaristice (Craciun, Anul Nou, Boboteaza, Macinici, Sangiorz, Sanziene) Sanpetru poate fi vazut de pamanteni la miezul noptii, cand se deschide pentru o singura clipa cerul, stand la masa imparateasca in dreapta lui Dumnezeu. Sanpetru este cel mai cunoscut “sfant” al Calendarului popular. Importanta sarbatorii este subliniata de postul care o precede, Postul lui Sanpetru, care, spre deosebire de Postul Pastelui, Postul Craciunului si Postul Santamariei, are numar variabil de zile. Local, sarbatoarea era anuntata de anumite repere cosmice si terestre: aparitia licuricilor, amutitul cucului, rasaritul constelatiei Gainusei si altele.

Despre post si dezlegare la…

Postul Sanpetrului,  ca orice alt post mai greu sau mai usor, este o incercare pentru credinciosii ortodocsi care respecta traditia bisericii stramosesti si renunta la alimentatia obisnuita in favoarea uneia din care lipseste carnea, grasimile animale, produsele din lapte sau oua. Dar postul nu inseamna numai renuntarea la anumite alimente ci este o practica a virtutii. In 29 iunie cand se sarbatoresc Sfintii  Petru si Pavel “este dezlegare la peste”, dar din pacate propozitia “dezlegarea la peste” pentru crestinii de week-end amatorii de ritualism fara fond nu inseamna nimic altceva decat “azi mancam peste, pentru ca asa scrie in calendar”. Dezlegarea la peste este doar pentru cei care tin post, cu adevarat, din dorinta de a se apropia de Dumnezeu.

Asa ca, cei care alerga dupa peste prin piata pentru ca “scrie in calendar ca se mananca peste” sau ca “asa a zis popa” sau ca “ asa face toata lumea” pot sa manance linistiti orice (ca doar nu au tinut postul), inclusiv peste, pentru ca nu se vor apropia mai mult de Dumnezeu. Este mai bine sa-ti recunosti (pacatul) neputinta de a tine postul si atunci Dumnezeu te va intelege si intarii decat sa-ti  cosmetizezi asa zisa credinta.

Ce spun Sfintii despre post

Postul nu este un scop in sine ci este o cale. Postul nu se reduce la a te abtine sa mananci una sau alta si trebuie sa postim nu numai cu trupul, ci si cu sufletul. Adica nu numai mancand de post, ci si infranandu-ne totodata de la patimi, pacate si ispite. Odata cu infranarea de la mancarurile de dulce, sa ne silim a ne curati nu numai trupul, ci si sufletul, petrecand in rugaciune si pocainta. Postul intreg, adevarat si desavarsit este deci nu numai cel trupesc, ci si sufletesc: postul de bucate, impreuna cu cel de fapte, postul de mancare si totodata de purtari: “Sa postim, post primit, bineplacut Domnului; postul cel adevarat este instrainarea de rautati, infranarea limbii, lepadarea maniei, departarea de pofte, de clevetire, de minciuna si de juramantul mincinos. Lipsirea acestora este postul cel adevarat si bine primit”.  Sf. Ioan Gura de Aur mai zice: “Postiti? Aratati-mi-o prin fapte. Cum? De vedeti un sarac, aveti mila de el; un dusman, impacati-va cu el; un prieten inconjurat de un nume bun, nu-l invidiati; o femeie frumoasa, intoarceti capul. Nu numai gura si stomacul vostru sa posteasca, ci si ochiul, si urechile, si picioarele, si mainile voastre, si toate madularele trupului vostru. Mainile voastre sa posteasca ramanand curate si de hrapire si de lacomie. Picioarele, nealergand la privelisti urate si in calea pacatosilor. Ochii, neprivind cu ispitire frumusetile straine… Gura trebuie sa posteasca de sudalme si de alte vorbiri rusinoase”.

Parintele Arsenie Boca
Parintele Arsenie Boca

Arsenie Boca – vorbind in Biserica despre post in 1942

Deci daca Biserica ne naste ne si creste si printre povetele cu care ne creste spre masura barbatului desavârsit este si postul. Trebuie deci sa-i ascultam porunca si sa postim. Sfintii parinti cei de demult au bagat de seama ca toate relele de la stomac încep, de aceea am zis vorba aspra ca postul este poarta si patrafirul este usa iar toti ceilalti ne fura vremea.
Astazi, din darul lui Dumnezeu urmeaza sa va dovedesc sa credeti toti: lupta postului cu relele sau despre felul cum ucide postul patimile.
Relele sau pacatele sunt de trei feluri. Iata-le:
1. pacate împotriva noastra însine.
2. pacate împotriva aproapelui.
3. pacate împotriva Duhului Sfânt, împotriva adevarului.
Toate aceste trei feluri sunt si pacate înaintea lui Dumnezeu, caci tu nu esti al tau ci al lui Dumnezeu. Prin urmare si pacatele pe care le faci împotriva ta sunt întocmai si pacate împotriva lui Dumnezeu. De aceea, fiindca esti fiul lui Dumnezeu.
Astazi sa staruim cu deosebire asupra pacatelor împotriva noastra însine si asupra pacatelor împotriva aproapelui.
Pacatele împotriva noastra însine duc la învârtosarea inimii – o cunoastem cu totii, o cunosc si eu – dar ele mai duc si la întunecarea simtirii de Dumnezeu. Sunt cele sapte pacate de capetenie sau pacate de moarte: mândria, iubirea de argint, desfrânarea, lacomia, pizma, mânia si lenea. Între acestea sapte se afla si radacina relelor: lacomia stomacului sau dumnezeul cel mâncacios al trupului. Acesta trebuie ars cu postul si scos afara! Caci de nu va fi ars si scos afara iata sa vedeti cum creste si se întinde acest pom al diavolului, acest dumnezeu mincinos al trupului. Si anume iata cum: lacomia stomacului odrasleste dintr-o data din radacina o puzderie de ramuri din care mai aratoase sunt trei: mânia, desfrânarea si iubirea de avere.
Trebuie sa mai stiti un lucru si anume ca pacatele sau patimile au doua fete: una a omului si alta a diavolului, sau doua laturi: una vazuta si-a doua nevazuta. De acolo din umbra sunt conduse si sporite toate patimile noastre. Diavolul, marele sforar al relelor, are slugi sau capetenii pentru fiecare patima.
Asa sa întelegeti cum întotdeauna patimile le-au numit Sfintii parinti prin chiar dracii lor. Astfel: dracul lacomiei de avere, dracul lacomiei stomacului, dracul mâniei, dracul curviei si ceilalti. Le-au numit asa pentru ca aceste pacate sunt conduse din umbra de diavolul si le-au numit dupa capetenia care lucreaza din umbra.
Stiti din Noul Testament ca din Maria Magdalena care s-a apropiat de Iisus cu gând ispititor Iisus a scos sapte draci. În ea erau toate cele sapte capetenii ale raului. Si tot din Noul Testament stiti despre îndracitul din laturea Gadarenilor în care intrase o legiune de draci încât abia le-a ajuns o turma de porci, care s-a aruncat în mare.
Acum sa luati seama ca am sa va învat, ca sa puteti si voi sa prindeti, si sa vedeti în voi însi-va lucrarea duhului rau. Vorbesc deschis, sa nu se supere nimeni. Altii mai subtiri la nas se supara. Noi însa trebuie sa vorbim deschis caci toti suntem ispititi.
E foarte usor sa-i descoperi lucrarea lui necurata care se face în noi. De pilda cu lacomia stomacului, bagati de seama ca stomacul se umple dar pofta nu se satura. Iata lucrul dracului: pofta peste fire. Vedeti ce usor îl poti prinde daca stii?!
E cunoscuta lacomia lupilor si totusi lupii nu manânca mai mult decât li-i foame. Acum daca lor le-a fost foame rau asta-i altceva. Câinii ascund pâinea care n-o mai pot mânca. Iata dar ca fiarele, animalele, nu trec cu poftire peste fire. Numai omul trece caci numai pe om are diavolul mânie si numai pe om îl razboieste si-l cearca.
Iata de ce sa n-ascultati de pofta niciodata caci cine a ascultat de pofta a ascultat de diavolul. Asta s-o tineti minte în privinta stomacului. Si asa e cu toate patimile. Când va fi vreme mai multa va voi spune si despre acelea.
Razboiul stomacului însa e primul razboi pe care l-a pierdut omul si prima biruinta a diavolului. Si cu el nadajduieste sa câstige si pe oameni si sa-i desfaca de Dumnezeu. Si sa stiti ca de nu-si vor trage de seama oamenii, diavolul va birui. Iata de ce strigam s-auda toti: ‘napoi la post caci fara de post ne merge rau! Si iata cât de rau:
Cine nu se leapada de carne si de grasime repede va fi-ncoltit de mânie si de desfrânare, celelalte doua laturi ale lacomiei stomacului. Sa vedeti cum:
Mâncarea de carne, si mai ales mâncata cu împingerea necurata a poftei, ca sa se faca sânge are nevoie de fiere care este otrava – veninul nostru. Fierea aceasta topeste carnea si grasimea întocmai cum topeste soda slanina când fac femeile sapun. Fierea e o otrava tare. Daca sporeste mâncarea de carne sporeste si otrava cu care trebuie topita. Si-atâta sporeste cât nu mai încape în besica ficatului si-atunci simti dureri la capatul pieptului caci sta besica sa crape de plina. Fierea câta nu încape umbla prin sânge de sus în jos fara rost si otrava cum e ataca nervii, îi slabeste si de aici vine nerabdarea, de aici vine nervozitatea, de aici mânia, din fierea care ataca nervii. Aici e cheia: de ce se supara unii asa de usor din nimicuri, din fleacuri, sa moara de suparare: ca li-e plin sângele de fiere si li se rup telefoanele – ca asa le zic la nervi – si cea mai usoara vorba îi aprinde si-i chinuie grozav si ei la rândul lor îi chinuie pe altii.
Deschideti usa ca sa auda si cei de afara. Deschideti-o bine. Dar deschideti si voi toti usile sufletelor voastre ca sa intre duhul luminii, ca sa auziti si sa nu va aflati numai auzitori ci si împlinitori!
Vedeti dar ca fierea este petrolul, nervii sunt fitilul si mânia para diavolului. El a aprins fitilul caci el vrea sa darâme cu orice pret si pe orice cai acest locas al Duhului Sfânt care e propriul vostru trup. Acest trup care nu este al nostru ci e templu a Duhului Sfânt. Credeti voi aceasta! Doar sta scris! Si vedeti cu ce a început? Cu lacomia stomacului adica cu pofta peste fire.
În mâncarea de carne mai sunt si alte primejdii, o multime de otravuri care înca darâma casa de pe noi. Acelea aduc: bolile de inima, durerile de rarunchi, de ficat si altele.
Toate se tamaduiesc de la sine înlaturând pricina care le-a adus, curatind sângele prin post. Caci toate bolile sunt cu putinta daca sângele este otravit. Vrei sa te însanatosesti, fa calea întoarsa.
Deci luati aminte la ce mâncati caci uite asa pedepseste Dumnezeu nesocotirea postului cu boli si înca unele fara leac cum de pilda e cancerul sau …cul care se face din mâncarea foarte deasa a creierului de dobitoace. De aceea e mai mult boala orasenilor si a macelarilor la sate. Paralizia sau slabanogirea unei jumatati de trup tot din nesocotirea postului se trage. De obicei cu paralizie pedepseste Dumnezeu pe toti nesatuii de avere. Ea poate fi mostenire. Si-atunci daca simti acest lucru ai putea-o ocoli sau stinge postind foarte mult. Dar cum am zis, cu paralizie pedepseste Dumnezeu pe toti nesatuii de avere. Si-au facut socoteala gresita zicând ca daca postesc nu mai pot alerga si lucra. Ei au crezut sfatul viclean al dracului iubirii de avere, deci au facut o socoteala gresita înaintea lui Dumnezeu. De aceea toti harnicii sa ia aminte si sa tina post ca nu cumva dupa multa alergatura desarta sa vina o vreme sa trebuiasca sa stea la pat tot restul vietii. Dar si aceasta de li s-ar întâmpla tot mila de la Dumnezeu sa o socoteasca deoarece le da prilej de a cumpani si de asi cunoaste greseala. Caci Dumnezeu nu pedepseste spre moarte ci spre întoarcere. Caci trupul nu plateste nimic când din el scoti unealta rea. Sfintii au scos cu totul altceva: sfesnic a Duhului Sfânt.
Prin urmare cine nu pazeste postul i se va aprinde în gura para mâniei, de unde începe toata vrajba, iar în trupul lui vor încolti boli peste boli.
Nu pot lasa sa nu va spun ca din lacomia stomacului mai naste si curvia. Despre aerul dracesc al ei nu se mai îndoieste nimeni: asta-i focul iadului.
Acum luati aminte caci nu am ragaz sa va spun mai pe larg ci numai ceva din propriile voastre dureri. Nunta întru atât e binecuvântata de Dumnezeu cât e spre nastere de fii. Încolo chiar între soti legiuiti e desfrânare si pentru ea vine bataia lui Dumnezeu pe oameni în fel si fel de chipuri.
Desfrânarea între soti e pricina pentru care vine vremea de se bat, de li se sparge casa. Pentru nepazirea postului si-a sarbatorilor nu se pot înfrâna de la pofta trupeasca si asa zamislesc copii în zile neîngaduite, peste care nu se afla darul lui Dumnezeu ci pedeapsa lui Dumnezeu. Pentru nepazirea de pofta trupeasca pe care o ai întiparit-o în ei în vremea celor noua luni de sarcina se nasc copii îndaratnici, neascultatori si fara frica de Dumnezeu. Acestia vor cadea în curvie toti si noroc în viata nu vor avea.
Luati aminte parintilor ca nu e gluma cu viata copiilor pe care îi ai sau vrei sa-i ai. Esti raspunzator de ei si de toata viata lor caci cum le-ai dat-o asa o au! Si copiii tai te vor judeca pe tine dupa cum bine stiti si bine patiti. Iar când te-or supara fii cuminte si nu-i blestema, ascultând de diavolul pâna în sfârsit, ci trage-ti de seama ca ei îti aduc aminte pacatele tale cale nemarturisite si neispasite. Roaga-te pentru ei si roaga-te si pentru tine, chiar când te-or blestema, sa te ierte Dumenezeu.
Paziti despre latura poftirii trupesti frica si cuviinta crestineasca si nu va amagiti de trup de vreti sa va bucurati de copiii vostri; iar de nu asa vor spori relele cât va junghia fiul pe tata-sau, si va sugruma fiica pe mama-sa! Scrie! Ca asa va fi în vremea din urma.
Luati prin urmare seama si învatati pe copiii vostri si curatati duhul necurat cu care v-ati deprins a fi. Luati seama ca daca vreti sa nu cadeti din crestinatate si daca vreti sa vina chipul lui Dumenezeu în noi si nu a diavolului, prin patimile sale, luptati-va din rasputeri cu arma postului caci dupa cum vedeti postul este ucigasul patimilor pentru ca este si dar de la Dumnezeu dat tuturor celor ce lupta lupta cea buna. Faceti începatura aceasta si veti vedea cum vi se va înnoi viata si vi se va linisti casa.

Cuvânt tinut în Sfânta Biserica în ziua de 22.02.1942

Surse: www.CrestinOrtodox.ro

wikipedia.org

Filed Under: Articole Tagged With: crestine, obiceiuri, populare, post, Sanpetru, Sfinti Petru si Pavel, traditii

Despre morcov

June 27, 2012 by Ovidiu Slavulete Leave a Comment

Lipsa morcovilor din dieta si implicit a vitaminei A poate provoca vedere slaba in timpul noptii. Despre morcov, o legenda veche spune ca cine mananca cantitati mari de morcovi vede noaptea. Legenda a fost intretinuta de tunarii britanici din al doilea razboi mondial care au fost in masura sa doboare avioane germane in bombardamentele de noapte asupra Londrei. Intr-adevar, se pare ca, atat pilotii germani cat si tunarii englezi consumau foarte multi morcovi.

despre morcov

Despre morcov:

Despre morcov se cunoste ca este indigen (morcovul salbatic) in Europa si parti din Asia si dovezile arheologice ne arata ca semintele fosilizate gasite dateaza din vremuri mezolitice, cu circa 10000 de ani în urma. Nu se poate considera ca radacina plantei (morcovul) ar fi fost consumata la acel moment, dar semintele, este cunoscut, au fost folosite ca medicament. Morcovul cultivat si comestibil dateaza de aproximativ 5.000 de ani, existand dovezi ca morcovul cu radacina violet sau galbena crestea în zona cunoscuta azi ca fiind Afganistan. Mai tarziu, in 2000 i.Hr. desenele aflate in templele din Egipt prezentau o planta violet, despre care egiptologi cred ca ar fi morcovul violet.

despre morcov
Morcovi intr-o pictura egipteana

Multe soiuri, de diverse culori au fost gasite în Asia si exista, de asemenea, dovezi privind utilizarea morcovilor în Grecia antica. In cea mai mare parte, morcovul a fost folosit ca medicament fiind prezent ca planta medicinala în gradinile din Roma antica. Se stie despre morcov ca aceasta leguma a fost bine cunoscut anticilor pentru beneficiile aduse sanatatii. Astfel, grecul Pedanius Dioscoride insotind in primul secol d.H, ca medic, o armata romana in expeditiile sale descrie cu exactitate 600 de specii de plante medicinale printre care si morcovul.
Acesta carte, Materia Medica, scrisa in jurul anului 65 d.Hr. a fost destinata a fi una dintre cele mai cunoscute carti de farmacologie si medicina, dar este, de asemenea si foarte bogata în informatii  de horticultura.
Nume de “carota” acordat morcovului se intalneste pentru prima data în scrierile lui Athenaeus din anul 200 d.Hr. si într-o carte de bucate a lui Apicius Czclius scrisa în 230 d.Hr., carte ce sta la baza bucatariei occidentale.
Dupa caderea Romei, in perioada tulbure a Evului Mediu, morcovul nu mai este regasit in carti sau alte reprezentari, pâna când arabii l-au reintrodus in Europa, prin Spania, in jurul anului 1100. Exista o singura exceptie, anul 795 atunci când regele Carol a inclus morcovul (si ceapa) în lista de plante recomandate pentru cultivare în imperiul francilor care acopera Europa de Vest si Europa Centrala.
In aceasta perioada, pana in secolul XVI, morcovul era frecvent confundat cu pastarnacul deoarece in Europa era prezent preponderent morcovul de culoare alb-murdar ca si pastarnacul, acest lucru fiind frustrant pentru actualii istorici ai produselor  alimentare si agricole.

despre morcov
Morcovi negri

Morcovul modern, de culoare portocalie a fost dezvoltat si stabilizat de catre cultivatorii olandezi in secolele  XVI-XVII. O poveste spune ca morcovul “Orange” a fost dezvoltat în Olanda (culoarea portocaliu a Olandei!) in onoarea lui William de Orania, ce reusise sa castige independenta Tarilor de Jos fata de Spania. Desi morcovul portocaliu, a aparut in perioada  lui William este putin probabil ca cinstirea lui William de Orania sa aiba ceva de a face cu morcovul portocaliu!
Concomitent cu morcovul portocaliu, morcovul asiatic s-a dezvoltat plecand din Afganistan si astfel, un tip de morcov rosu, a aparut în China si India, în jurul anilor 1700.
In America de Nord, morcovi au ajuns oarecum mai târziu, odata cu sosirea primilor colonisti englezi în Virginia în 1607, iar in Australia englezii au introdus morcovii în 1788.
Morcovii violet si albi înca cresc salbatic în Afganistan, unde sunt utilizati in producerea unei bauturi alcoolice. De-a lungul secolelor, morcovii portocalii au inceput sa domine iar morcovi de alte culori se mai cultiva in cantitati mici.

Despre morcov se stie ca este bogat in anti-oxidanti, vitamine si fibre alimentare si  contine doar 41 de calorii la 100 g si o cantitate neglijabila de grasimi si colesterol.
Este o sursa bogata de caroten si vitamina-A.
Morcovii proaspeti sunt, de asemenea, bogati in vitamina C si anti-oxidanti ce ajuta organismul sa mentina tesutul conjunctiv sanatos.
El are, de asemenea, niveluri ridicate de minerale sanatoase, cum ar fi cupru, calciu, potasiu, mangan si fosfor. Potasiul este o componenta importanta, care ajuta la controlul ritmului cardiac si a tensiunii arteriale, prin contracararea efectelor de sodiu.

despre morcov
Morcov & suc

Beneficii pentru sanatate

Prevenirea cancerului
Multe studii arata ca prezenta constanta in dieta a morcovilor poate ajuta la scaderea riscului de cancer de san, cancer pulmonar si cancer de colon. Recent, cercetatorii au izolat un compus numit falcarinol în morcovi care este anti-cancer. Falcarinol este un pesticid natural care se gaseste în morcovi si protejeaza radacinile morcovului de boli. În dieta de zi cu zi, morcovii sunt aproape singura sursa a acestui compus.

Îmbunatatirea vederii
Retina ochiului are nevoie de vitamina A pentru a vedea noaptea, lipsa de vitamina A fiind una din cauzele orbirii accentuate pe timp de noapte. Morcovii sunt bogati in beta-caroten, o substanta care se transforma în vitamina A in ficat. În retina, vitamina A este transformata in rhodopsin, un pigment violet, care este necesar pentru vederea pe timp de noapte. În plus, beta-carotenul ajuta la protejarea impotriva cataractei.

Prevenirea  bolilor de inima
Studiile arata ca introducerea constanta in dieta a morcovilor este asociata cu un risc mai mic de boli de inima. De asemenea, se considera ca un consum regulat de morcovi reduce nivelul colesterolului.

Reducerea riscului de accident vascular cerebral
Conform cercetarilor efectuate pe un esantion, oamenii care mananca mai mult de sase morcovi pe saptamana sunt mult mai putin susceptibili de a suferi un accident vascular cerebral decat cei care mananca doar un morcov.

Hranirea pielii
Morcovul are puternice proprietati de curatare, care sunt eficiente în detoxifierea ficatului ( unde carotenul se transforma in vitamina A), astfel este foarte eficient pentru acnee, care este cauzata de toxinele din sânge. Morcovul este de asemenea util pentru tratarea pielii cu tonuri neuniforme din cauza pigmentarii. Vitamina A si alte elemente nutritive continute în morcovi hranesc eficient pielea, pentru a preveni pielea uscata si pete ale pielii.

Anti-îmbatrânire
Morcovii contin o multime de beta-caroten, care serveste ca antioxidant care ajuta organismul sa lupte împotriva radicalilor liberi. Aceasta încetineste îmbatrânirea celulelor si lupta cu diverse efecte negative asociate cu imbatranirea.

Sanatatea dintilor
Morcovii pot ajuta chiar la curatarea dintilor, si este cel mai bun mod de a-ti tine gura curata dupa masa. Mineralele din morcovi ajuta la eliminarea microbilor din gura si  previn deteriorarea dintilor.

 

Filed Under: Articole Tagged With: alimentare, beneficii, betacaroten, istorii, medicament, morcovi, sanatate, vitamina C

Despre ceapa

June 25, 2012 by Ovidiu Slavulete Leave a Comment

Nu exista nici o parere concludenta cu privire la locatia exacta si data aparitiei cepei. Multi arheologi, botanisti, si istorici cred despre ceapa ca aliment ca isi are originea în Asia Centrala. Alte studii sugereaza ca a fost cultivata pentru prima data în Iran si Pakistan. Se presupune ca predecesorii nostri au descoperit si au început sa manânce ceapa salbatica foarte devreme – cu mult înainte ca agricultura sa fi fost inventata.

Cei mai multi cercetatori sunt de acord ca ceapa a fost cultivata cu 5000 de ani sau mai mult in urma. Ceapa a crescut salbatic în diferite regiuni, a fost, probabil, consumata de mii de ani si domesticita simultan peste tot în lume. Cultivarea cepei este una dintre cele mai vechi activitati agricole, deoarece aceasta a fost mai putin perisabila decât alte alimente, a fost usor transportabila, usor de cultivat  într-o varietate mare de soluri si climate. Ceapa a crescut în gradinile din China înca de acum 5000 de ani si se face referire la ceapa în unele dintre cele mai vechi scrieri din India, Vedele. În Egipt, ceapa a fost mentionata în perioada primei dinastii a Egiptului antic, circa 3200 î.Hr. si apare în picturile din morminte, inscriptiile si documentele de la acel moment. Unele picturi descriu atat ceapa uscata cat si cea verde pe mesele de la petrecerile egiptenilor.
Dintre toate alimentele din regnul vegetal, aceasta leguma a stabilit recordul pentru cea mai frecventa aparitie în arta egipteana antica. Aceasta nu este de mirare, devreme ce a fost alimentul de baza al saracilor alaturi de paine si bere. Arheologii au descoperit cepe mici în orbitele  ochilor la mumia regelui Ramses al IV-care a murit în 1160 î.Hr. Pentru egipteni, ceapa, cu straturi sale concentrice, a reprezentat viata vesnica si a fost îngropata cu fiecare dintre faraoni.

Ceapa rosie, alba si galbena

Ceapa pictata apare pe zidurile interioare ale piramidelor si în morminte,  egiptologi sustinand  ca ceapa a fost utilizata, deoarece se credea ca mirosul ei puternic si/sau puterile ei magice ar putea determina morti sa respire din nou. Alti egiptologi cred ca a fost folosita din cauza ca s-au cunoscut calitatile antiseptice puternice ale cepei si care, intr-un mod magic, ar fi la îndemâna faraonilor în viata de apoi.
Ceapa a fost consumata si de catre israeliti conform Bibliei. În Numeri 11:5, copiii lui Israel deplâng alimentatia proasta din timpul Exod-ului,  prin desert: “Ne amintim de peste, pe care il mâncam în Egipt în mod liber, de castraveti si de pepeni si prazul si ceapa si usturoiul.”
În India, înca din secolul al saselea, celebrul tratat medical Charaka – Sanhita sarbatoreste ceapa ca medicament – diuretica, buna pentru digestie, inima, ochii si articulatii.
De asemenea, Dioscoride, un medic grec din secolul I d. Hr., a remarcat mai multe utilizari medicinale ale cepei. Grecii au folosit ceapa pentru a întari sportivii pentru Jocurile Olimpice. Înainte de concurs, sportivii consumau kilograme de ceapa, beau suc de ceapa si isi frecau trupul cu ceapa.
Bogatii au gasit mirosul cepei drept dezgustator. În ciuda atitudinii lor negative, însa, aceasta leguma “mirositoare” a fost cultivata în gradinile regilor de la 2100 î.Hr. la 716 î.Hr. de la Ur la Babilon.
Din istoria antica pâna în secolul al 19-lea, ceapa a fost retrogradata ca hrana pentru saraci. Codul lui Hammurabi, cunoscut sub numele de legea veche din Mesopotamia, prezenta mare interes pentru cei nevoiasi, oferindu-le o ratie lunara de paine si ceapa, ce reprezentau componentele de baza  din dieta taranului.
Despre ceapa se considera ca a jucat un rol interesant si in timpul perioadei lui Alexandru cel Mare care considera ca puterea armatelor sale vine si din ce manaca soldatii, astfel ca ii alimenta cu ceapa pentru a le spori curajul.
Romanii mancau ceapa în mod regulat si luau provizii de ceapa in calatoriile lor in provinciile din Anglia si Germania. Pliniu cel Batrân, a scris de ceapa si varza si a catalogat credintele romane cu privire la eficacitatea cepei in a vindeca insomniile, ranile cavitatii bucale, muscaturile de caine, durerilor de dinti si dizenteria.
Totusi, asa cum ne transmite Apicius, autorul unei carti de bucate din Roma Imperiala, în bucataria celor bogati, ceapa era folosita  doar pentru a da aroma sosurilor. Pentru populatia obisnuita a Romei, frecvent ziua incepea  cu o portie copioasa de ceapa cruda pe pâine. In orasul Pompei furnizorii de ceapa au fost respinsi de breslele furnizorilor de fructe si legume, fiind considerati inferiori si au fost nevoiti sa-si infinteze bresla lor.

Ceapa salbatica

Din primul secol d.Hr., Roma a inceput sa dezvolte un respect sanatos pentru ceapa, dovada fiind si lucrarile de arta ce prezinta ceapa, mai ales din timpul imparatului Traian.
Prin Evul Mediu, cele trei legume principale ale bucatariei europene au fost fasole, varza si ceapa. În plus, pentru a servi drept un aliment atât pentru cei saraci cat si pentru cei bogati, ceapa se prescria de catre doctori pentru dureri de cap, muscaturi de sarpe si impotriva pierderii parului. In fapt, ceapa a fost atât de apreciata incat imparatul Carol cel Mare al Imperiului franc (carolingian) a ordonat ca ceapa sa fie plantata in gradina sa.
Siruri impletite de ceapa erau acceptate ca plata pentru utilizarea terenurilor. Ceapa avea  si intrebuintari mai ciudate cum ar fi plata chiriei in kg de ceapa sau ca dar de nunta.
La a doua sa calatorie  în Haiti în timpul perioadei  1493 – 1494, Columb a dus soiurile de ceapa si în Lumea Noua. Desi existau soiuri de ceapa salbatica indigena ce cresteau în America, nu se comparau cu aroma intensa a noului soi din Europa. Indienii au adoptat rapid acesta ceapa noua cu mare entuziasm, dar mai ales sau bucurat de usturoiul adus de europeni.
Orasul Chicago, o regiune in care crestea ceapa salbatica din abundenta, a primit numele de la cuvântul indian “shikaakwa”care a descris mirosul de ceapa din zona.
Daca nu ar fi fost ceapa, razboiul civil american s-ar fi putut desfasura în mod diferit. Generalului Ulysses S. Grant, care a condus fortele Uniunii, a trimis o nota la Ministerului de Razboi  in care scria, “Eu nu voi muta trupele mele fara ceapa.” si a primit imediat trei carute de ceapa. Sucul de ceapa era folosit ca medicament pentru a vindeca ranile soldatilor.

In 1975 cea mai mare ceapa din lume cantarea 2,2 kilograme, iar zece ani mai tarziu leguma record avea cu un kilogram mai mult. In 1995, s-a cultivat o ceapa de 7 kilograme si jumatate, iar in prezent recordul este de aproape 8 kilograme. Foto By amandabhslater

Folclor despre ceapa:
O veche legenda din Turcia ne spune ca, atunci când Satan a fost aruncat din cer, usturoiul a  încoltit în locul în care el a pus piciorul stâng, iar ceapa a crescut în locul in care el a pus piciorul drept.
Când ciuma a  cuprins toata Europa de Est, oamenii au crezut ca este cauzata de spirite rele, si foloseau ceapa si usturoi sa alunge aceste spirite.
Este cunoscut faptul ca oamenii agatau fire de ceapa si usturoi la usile si ferestrele lor, si chiar si în jurul gâtului pentru a tine vampirii departe.

Utilizarea in medicina:
În secolul al VI-a in India, ceapa era  folosita ca diuretic. Era, de asemenea, considerata benefica pentru inima, ochii, si articulatii.
In medicina chineza, ceapa era utilizata pentru a calma ficatul, umezi intestinele, la bolile de plamani, pentru constipatie, pentru scaderea tensiunii arteriale, precum si pentru vindecarea ranilor sau ulceratii ale pielii. Ceapa de primavara  sau ceapa verde, era folosita pentru a induce transpiratie. O reteta pentru raceala comuna consta in 20 de fire de ceapa verde, de primavara  fiearta cu orez si facuta terci. Se adauga un pic de otet si se manânca cald. Apoi, se învelea bolnavul în paturi pentru a transpira. In timpurile coloniale in SUA, feliile de ceapa salbatica, erau considerate leac pentru pojar.
Studiile medicale actuale au aratat ca ceapa este eficace în reducerea colesterolului LDL “colesterol rau” în timp ce creste HDL, “colesterolul bun”. În plus, ceapa ucide bacteriile infectioase, ajuta la controlul zaharului din sange, este de ajutor în dizolvarea cheagurilor de sange  si ajuta la prevenirea cancerului.
S-a descoperit ca ceapa galbena si rosie, contine quercetin, un antioxidant puternic, care actioneaza ca un agent anti-cancer, pentru blocarea formarii celulelor canceroase. Consumul regulat de ceapa asigura suficient antioxidant quercetin pentru a oferi protectie impotriva cancerului. De mentionat ca ceapa alba, intalnita si prin pietele noaste, nu contine acest antioxidant.
Suferinzi de astm pot beneficia, de asemenea, de calitatile cepei, deoarece cercetatorii au descoperit un compus de sulf continut de ceapa, care poate preveni reactia în lant biochimica care duce la atacurile de astm.
Seleniul, un mineral gasit în ceapa si usturoi, s-a demonstrat, de asemenea, ca fiind anti-cancerigen.

Beneficiile nutritionale:
Ceapa este un puternic anti-septic, care este bogat în vitaminele A, B si C. Este o sursa puternica de acid folic, calciu, fosfor, magneziu, crom, fier si fibre.

Anemia: Continutul ridicat de fier din ceapa este benefic pentru tratarea anemiei.
Anti-coagulant: Doar prin consumul unei jumatati de ceapa cruda pe zi se poate reduce semnificativ colesterolul si ajuta la prevenirea atacurilor de cord.
Anti-inflamator: Agentii anti-inflamatorii din ceapa sunt utili în reducerea simptomelor de boli inflamatorii, cum ar fi artrita si guta.
Anti-septic: Lupta cu infectiile provocate de bacterii, inclusiv E. coli si Salmonella, si este eficienta impotriva tuberculozei si infectiilor tractului urinar, cum ar fi cistita.
Tensiunii arteriale: Fie ca o mâncati cruda sau fiearta, ceapa ajuta la scaderea tensiunii arteriale. De asemenea, subtiaza sangele, dizolva cheagurile de sange si  curata sângele de grasimi nesanatoase.
Colesterol: O jumatate de ceapa cruda mancata, zi de zi contribuie semnificativ la corectarea trombozei, scaderea colesterolului LDL si previne atacurile de cord.
Cancerul de colon: Fructo-oligozaharide din ceapa stimuleaza cresterea bacteriilor bune din colon si ajuta la reducerea riscului de a dezvolta tumori la nivelul colonului.
Constipatie si flatulenta: Folosirea cepei din belsug în bucatarie ajuta la ameliorarea constipatiei cronice si flatulentei.
Diabet: Cromul din ceapa ajuta celulele, la diabetici, pentru a raspunde în mod adecvat si reduce nivelul de insulina si îmbunatateste toleranta la glucoza.
Tulburari ale urechii: În unele culturi, vata de bumbac este inmuiata in suc de ceapa si se pune in ureche pentru a videca bolile de ureche.
Caderea parului: Un studiu a aratat ca daca sucul de ceapa se aplica pe scalp de doua ori pe saptamana timp de 2 luni va determina regenerarea parului. Categoric acest tratament costa mult mai putin decat alte solutii mai complexe.
Intareste sistemul  imunitar: Iuteala din ceapa creste circulatia sângelui si provoaca transpiratie. Utila, în vreme rece pentru a îndeparta infectiile, pentru a reduce febra si a transpira in caz de raceala sau gripa.
Osteoporoza: Un compus a fost recent identificat în ceapa, care împiedica avansarea osteoporozei. Deosebit de benefica pentru femeile care sunt la risc pentru osteoporoza,  ca urmare a  menopauzei.
Respiratorii: Se amesteca cantitati egale de suc de ceapa si miere si se ia 3-4 lingurite din acest amestec in fiecare zi. El ajuta la lichefierea mucusului si previne formarea ulterioara a acestuia. Aceasta este, de asemenea, una dintre cele mai bune masuri preventive împotriva racelilor comune.
Debilitate sexuala: Ceapa este un afrodiziac puternic si este al doilea dupa usturoi. Pentru aceasta, ceapa alba este cea mai eficienta.
Infectii ale tractului urinar: Fierbeti niste ceapa în apa, pâna ce jumatate din apa se evapora. Treceti prin sita fiertura, se lasa sa se raceasca si se bea. Proprietatile anti-bacteriene ajuta la ameliorarea senzatiei de arsura la urinare.

Prin urmare mancati orice tip de ceapa: ceapa galbena, alba sau rosie, praz, ceapa verde, arpagic fie in suc de ceapa, in sosuri , mancaruri  fie cruda, în salate!

Ceapa & grill

Surse:

Tanya J. Fell, Director of Public and Industry Relations,Onions Historically Healthy, National Onion Association, Greeley, Colorado

Eva Wilson, THE BENEFITS OF THE USE OF ONION  IN HERBAL PREPARATIONS

Zohary Daniel, Hopf  Maria (2000). Domestication of plants in the Old World (Third ed.) Oxford University

wikipedia.org

Filed Under: Articole Tagged With: ceapa, colesterolul, folclor, imunitar, ingrediente, legume, medicina, nutritionale

Ceai si scurta istorie…

June 22, 2012 by Ovidiu Slavulete Leave a Comment

Piata de ceai - China

 

Ceaiul este una dintre bauturile cele mai vechi si cea mai venerata. Este bautura  cea mai populara din lume…de la calugarii budisti care îl utilizeaza în ceremoniile lor religioase, la revolutionarii americani, ceaiul a devenit mai mult decat o bautura, ci a devenit un eveniment. De aproape 5000 de ani aceasta bautura a influentat medicina, religia,  politica, miscarile sociale si superstitiile.

Chinezi initial au numit aceasta bautura “Kia” termen care, se stie ca,  în cursul secolului al VI, d.H  a evoluat în numele “Cha”.
Din punct de vedere botanic planta”de ceai” este camellia sinensis  ce creste spontan mai ales în zonele tropicale si subtropicale.
Importanta ceaiului pentru culturile asiatice a condus la aparitia unor legende privind descoperirea sa.
Conform unei legende din China, ceaiul a fost descoperit  accidental de catre împaratul chinez  Shen Nong, în 2737 î.H., bun cunoscator al agriculturii si medicinei, precum si un om de stiinta si patron al artelor. Printre alte lucruri, împaratul considera ca apa fiarta inainte de a fi bauta poate contribui la o sanatate buna. Astfel a  decretat ca supusii sai sa fiarba apa înainte de a o bea, ca  masura de precautie pentru sanatate si igiena. Intr-o zi de vara, în timp ce vizita o regiune îndepartata, el si anturajul sau sa oprit pentru a se odihni. Slujitorii au început sa fiarba apa pentru consumul imparatului. Frunze uscate dintr-un tufis de Camellia , aflat in apropiere au cazut in apa fierbinte. Împaratul a fost interesat de noul lichid, deoarece avea un miros placut, asa ca a baut si a descoperit ca este foarte revigorant si are o aroma incantatoare. Astfel, in aceea perioada ceaiul a fost considerat ca o bautura medicament, ce revigoreaza organismul.

Comercianti de ceai - China

O alta legenda o gasim in cronicile budiste ce spun ca un print din Nepal, Siddhartha Gautama – Buda, fondatorul istoric al budismului, dornic de a dovedi credinta sa, a plecat intr-un pelerinaj religios in China, angajându-se sa renunte la somn în timpul calatoriei sale. Obosit, dupa multe zile de calatorie, Siddharta a încalcat juramântul sau si a adormit. La trezire, el a blestemat pleoapele si le-a taiat, aruncându-le la pamânt. Din pleoapele cazute la pamant a încoltite o tufa de ceai. Buda a consumat  din frunzele arbustului si imediat trupul lui obosit a primit energie.
Ceaiul a devenit  o bautura de zi cu zi in China, mult mai tarziu, in jurul anilor 300 AD, prima atestare documentara apartinand unui functionar chinez despre care se stie ca a murit in anul 273.
Un poet al  vremii, Lu Yu(723-804) este autorul primului tratat despre ceai: Cha Jing (Obiceiurile ceaiului).
Cam in aceeasi perioada (648-749), ceaiul a fost introdus si în Japonia de catre un calugar budist , Gyoki ce a plantat arbustii în gradinile templelor budiste.
Ceremonia ceaiului (Cha-no-yu), de o mare importanta la japonezi a fost creeata  în secolul al XIII-lea de un preot Zen.
Misionarii si negustorii portughezi au fost primii care au avut contact cu ceaiul datorita calatoriilor in rasarit, dar prima data in Europa ceaiul a fost adus de olandezi ( ca si cafeaua ), primul transport ajungand in Amsterdam in anul 1606.
Din Olanda ceaiul a patruns in Europa, aristocratia engleza incepand sa consume ceai din anul 1669.  Desi in 1600, Regina Elisabeta,din dragoste pentru obiectele de lux exotice a  fondat East India Company pentru a  procura tesaturi fine pentru haine , condimente, plante aromatice si alte bogatii din Est, ceaiul nu a facut obiectul comertului decat din anul 1669. East India Company a avut drepturi exclusive asupra comertului cu ceai in Anglia si colonii pâna în 1833. La început, transporturile East India Companiei de ceai au fost putine si supuse tarifelor. La acel moment, s-a bucurat de ceai doar aristocratia, deoarece un kilogram de ceai costa un muncitor britanic aproximativ echivalentul salariului pe noua luni.

Depozit de ceai - China

În consecinta, comerciantii întreprinzatori au adoptat metode pirateresti, ignorand monopolul impus si importand ilegal. Aceste transporturi de contrabanda au dus nu numai la crestere consumul de ceai in Anglia, dar si la scaderea pretului.
Treptat, ceaiul a devenit marfa cea mai importanta in cadrul comertului  Marea Britanie- China. Toate clasele sociale au inceput sa consume ceai, bautura nemaifiind rezervata pentru inalta societate si de la  mijlocul secolului al XVIII a înlocuit berea ca bautura nationala a Angliei.
La începutul secolului al 18-lea, ceaiul a ajuns în coloniile englezesti din America de Nord, devenind rapid o bautura apreciata si dorita.  În New York, Boston si Philadelphia ,  ceainariile au început sa apara si sa se dezvolte continuu. În acel moment, Imperiul Britanic a decis sa introduca impozite asupra furnizarii de ceai la coloniile din America de Nord, identificand in comertul cu ceai o posibilitate de a recupera cheltuielile de razboi cu Franta si India Aceasta decizie a înfuriat foarte mult pe colonistii americani care au decis in semn de protest sa boicoteze produsele impozitate.

Boston Tea Party 16 decembrie 1773

Ori de câte ori navele britanice, pline cu ceai, ajungeau in porturi, colonistii începeau demonstratiile care obligau navele sa plece, fara a descarca marfa. O actiune celebra în acest sens, numita “Boston Tea Party” a avut loc in data de 16 decembrie 1773, cand un grup de colonisti, deghizati in indieni a urcat la bordul unor nave ancorate în portul Boston si a început sa arunce cu sute de cutii de ceai în mare. Anglia s-a razbunat pentru aceasta prin trimiterea de forte militare in port. Acest eveniment a marcat inceputul Razboiului de Independenta american. În  timp, doua evenimente au marcat aproape accidental istoria ceaiului.
În 1904, Richard Blechynden, un vânzator de ceai la Targul Mondial de la St Louis, incerca fara succes sa ofere cupele sale cu ceai fierbinte în caldura verii, si încercand sa  impulsioneze vanzarile a pus gheata în bautura. Rezultatul a fost popularizarea ceaiului rece, care a devenit in timp preferatul americanilor ( 85% din ceaiul consumat in America este IceTea). Thomas Lipton care detinea magazine ce comercializau ceai inca din 1876 incepe din 1909 vanzarea de IceTea.

Thomas Lipton 1848-1931

O alta descoperire a avut loc în 1908, când Thomas Sullivan, a început sa expedieze mostre de ceai în sacuti individuali la restaurante din zona New York. Sullivan a descoperit ca restaurantele, din greseala, pregateau bautura fara a extrage efectiv ceaiul din sacuti. Aceasta descoperire a dus la pliculetele de ceai pe care le cunoastem astazi.

Azi nu exista tara in care sa nu se consume ceai, cei mai mari bauturi din lume fiind irlandezii cu o medie de 4 cesti pe zi.

Surse:

Britannica Tea Cultivation, Retrieved June 2007

Beverly Dubrin: Tea Culture: History, Traditions, Celebrations, Recipes & More

John C. Evans (1992): Tea in China: The History of China’s National Drink, Greenwood Press

Victor H. Mair and Erling Hoh: The True History of Tea. New York


Filed Under: Articole Tagged With: cafea, ceai, China, istorii

  • Page 1
  • Page 2
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Copyright © 2025

  • Contact Papamond
  • Politica De Confidențialitate