• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
Papamond

Papamond

  • Categorii
    • Aluaturi
    • Aperitive
    • Gem si dulceata
    • Mancaruri cu carne
    • Mancaruri cu legume fara carne
    • Mezeluri
    • Muraturi si conserve
    • Paste si pizza
    • Salate
    • Sosuri
    • Supe si ciorbe
    • Desert
  • Ingrediente
    • Pui
    • Curcan
    • Porc
    • Vita
    • Miel si ied
    • Rata si gasca
    • Peste, scoici, melci
    • Cartofi
    • Fasole
    • Mazare
    • Orez
    • Varza
    • Vinete
    • Loboda, leurda si altele
    • Fructe
    • Oua
    • Branza
    • Ciupeci
  • Bucataria romaneasca
    • Ardeal
    • Banat
    • Dobrogea
    • Moldova
    • Muntenia
    • Oltenia
  • Bucatarie internationala
    • Americana
    • Asiatica
    • Europeana
    • Orientala
  • Sarbatori
    • Craciun
    • Pasti
  • Altele
    • Articole
    • Cum se face?
    • Retete cu sos
    • Retete de post
    • Retete ieftine
    • Retete la cuptor
    • Retete rapide
    • Retete simple

Articole

Mititeii, bateria şi protocolul

June 19, 2012 by Ovidiu Slavulete Leave a Comment

Strada Covaci este una dintre stradutele laterale ale Centrului Vechi, trasata si modernizata la inceputul secolul XIX sub denumirea de Strada Noua. Ulterior, ca majoritatea strazilor din Centrul Vechi al Bucurestilor cu nume de bresle mestesugaresti, primeste numele de Ulita Covacilor. Menita sa aminteasca de vechiul mestesug al fieraritului, Ulita Covacilor este atestata in documente vechi inca din secolul XIX. Numele de “covaci” vine de la cuvantul din limba slavona “kovaci”, care inseamna “fierar”. Intalnit si in limba maghiara, sub forma de kovacs, termenul are acelasi inteles.
Azi, in comparatie cu vecina sa, Strada Smardan, mult mai vie,  Strada Covaci este un loc aproape trist si cu o istorie demult uitata. Strada Covaci este locul unde personajele scriitorului Mateiu Caragiale, din cartea sa “Craii de Curtea Veche” isi petrec inceputul de veac, colindand zilnic prin birturile intesate de povesti savuroase.
Istoria ne transmite ca pe Strada Covaci s-a aflat locul de unde, pentru prima data, mititeii au pornit pe drumul ce avea sa le asigure recunoasterea nationala unanima. Pe aceasta strada, la numarul 3, pana la mijlocului secolului trecut a existat un restaurant renumit “La trei frunze de vita”sau “La Iordache”, restaurantul lui Iordache N. Ionescu, frecventat de numerosi scriitori. Restaurantul, cunoscut si sub numele de “La o idee”, datorita pamfletarului Nicolae T. Orasanu, este locul in care au fost inventati mici.

Constantin Bacalbasa 1856-1935

Cea mai interesanta descriere a aparitiei mititeilor o face ziaristul si memorialistul Constantin Bacalbasa (1856-1935) in cartea “ Bucurestii de altadata”. „Actuala cladire a restaurantului Iordache din Covaci nu exista. În locu-i tot o sandrama la fel. Intrai înauntru aplecându-te, dar mâncarea fiind buna, era lume multa. Marea vâlva a restaurantului acestuia, care avea bucatarie curat româneasca, a început în ziua în care umoristul Nae Orasanu a compus nostima lui lista de bucate care, în parte, a ramas pâna la noi si se va perpetua. Iata, atât cât îmi amintesc, o parte din poreclele lui N.T. Orasanu: pâinea era numita o abondenta; ghiata: crema de Siberia; scobitoarea: o baioneta; tacâmul: un regulament; tuica: o idee; socoteala: protocolul; cârnatii mici: mititei; cârnatii mari: patricieni; un ardeiu rosu: o torpila; varza acra: origina de Belgrad; sticluta de vin: o pricina; ocaua de vin cu borvis la racitoare: o baterie; apa: o naturala; paharele pentru vin: semiplutoane; cafeaua neagra turceasca: un taifas. Restaurantul dobândise chiar supra numele «La idee». Dar vorba nu s’a pastrat.” (Constantin Bacalbasa, „Bucurestii de altadata“, Ed. Albatros, 2007, pag. 82)

Lautarul Cristache Ciolac

“La Iordache” era un restaurant recunoscut pentru mancarea buna, pentru  vinuri din cele mai renumite podgorii romanesti, iar muzica era asigurata de unii dintre cei mai renumiti lautari ai vremii, printre care Cristache Ciolac, Nicolae Buica si Lica Stefanescu. Restaurantul era si preferatul scriitorilor care veneau aici pentru mancare si muzica buna. I.L. Caragiale, George Enescu sau George Ranetti sunt doar cativa dintre scriitorii care au calcat pragul restaurantului lui Iordache.

Banchet de absolvire Scoala de Infanteria- Restaurant La Iordache 1913

Orasanu ocupa masa 6, împreuna cu politicieni si ziaristi. Era numita Masa mincinosilor, a umoristilor si  glumetilor.  Masa 5 era a literatilor: B.P. Hasdeu, Radu Rosetti, Nicolae Nicoleanu, Nicolae Filimon s.a.
Legenda spune ca într-una dintre nenumaratele nopti albe petrecute la cârciuma lui Iordache N. Ionescu de pe strada Covaci nr. 3, cârciumarul a ramas fara mate de oaie necesare pentru pregatirea cârnatilor sai traditionali. Celebrul umorist N.T. Orasanu i-a cerut atunci sa puna pe gratar amestecul de carne tocata si mirodenii asa cum era, fara mat. Cârciuma, a devenit celebra pentru noul sau produs.
Ca fapt divers amintim ca N.T.Orasanu, poet si publicist, autor de epigrame si pamflete politice, a fost trimis in timpul domniei lui Cuza de nenumarate ori la inchisoarea Vacaresti, fiindca pe vremea aceea exista arestul preventiv pentru delicte de presa. De cate ori Orasanu scria cate un articol violent sau atingator la Voda, isi trimitea imediat salteaua, plapuma si pernele la Vacaresti.
Directorul penitenciarului nu voia sa le primeasca, insa Orasanu ii raspundea:
– Nu-ti fie teama, o sa primesti si ordinul peste cateva ceasuri.
Fapt ce se adeverea intotdeauna.

N.T. Orasanu 1833-1890

Faima mititeilor preparati de Iordache a ajuns si in Franta, unde, in 1899 restaurantul a fost medaliat la Expozitia Internationala de la Paris, iar in 1900 a reprezentat Pavilionul Romanesc, mititeii, denumiti de francezi saucisses a la roumaine si tuzlamaua, facand furori printre francezi.

Contrar lui Constantin Bacalbasa, bucatarul de la Carul cu Bere, localul vecin, sustinea, pe la 1920, altceva. Într-o scrisoare în care îi dezvaluie unui apropiat reteta secreta a mititeilor, el spune ca micii sunt originari din Balcani, mai exact din Serbia. Iata  continutul scrisorii, asa cum se pastreaza ea la Biblioteca Academiei:
Reteta de mititei de la Restaurantul CARUL CU BERE. Bucuresti, la 16 Iunie 1920

Onorate Domnule Ofiter!
Pentru caci fiecare vizita a Domniei voastre, ca si cu 20 ani în urma cele ale tatalui Domniei voastre, dimpreuna cu cinstitul Conu Iancu Caragiale este, pe lânga onoare, si un deosebit eveniment pentru localul nostru, vroiesc sa dau la rându-mi dovada de cavalerism, împartasindu-va la dorinta onoratei Dumneavoastra sotii, Doamna Mariuta Baciu, retetarul de preparare ai mititeilor nostri, care, dupa cum bine stiti sunt cei mai laudati din tot Bucurestiul. Astfel dau dovada de încredere în Domnia voastra spre a nu trada nicidecum secretul deliciosilor nostri mititei, secret pe care la rândul meu l-am primit de la marele Maestru Gastronom D-l Tica Preoteanu, antemergatoriul meu la conducerea bucatariei Carului. Adresez aceieasi rugaciune si onoratei Dumneavoastra sotii, Doamnei Mariuta, celei mai desavârsite amfitrioane pe care sunt bucuros sa o fi cunoscut. Perfectiunea seratelor de cina din casa Domniilor voastre, la care, multumesc lui Dumnezeu, am fost poftit, mi-au determinat hotarârea sa va divulg taina celui mai de pret preparat culinar care ne cinsteste numele în capitala, în tara întreaga si în strainatate.
Mititeii sunt un produs culinar din carne de vita, în stare finita de sapte pâna la opt centimetri si la o grosime de cam trei centimetri, ce se servesc ori ca o gustare între mese la o halba de bere, ori ca entrée, ori ca fel de mâncare de sine statatoru. Ei îsi au originea în Balkan, provenind din Serbia, dar se întâlnesc si în Grecia si Turcia, de unde au fost preluati de bucataria româneasca. Cum le spune si numele, sunt niste rulouri mici, fiind si numiti astfel: mici, în Regat, din carne cu mirodenii, având menirea sa încânte gustul mesenilor. Se servesc numai proaspat prajiti pe gratar de jar, fie cu tacâm, ori la scobitoare sub forma de gustare.

Se ia carnita de vaca de la gât, fara a se îndeparta grasimea si se da de doua ori prin masina, pentru a se marunti cât mai bine si cât mai uniform. Daca va fi carnea prea slaba, se va adauga ceva seu de vaca sau din lipsa acestuia chiar de oaie, ca la 100 pâna la 150 de grame pe fiecare kilogram cântarit de carne. Nu se va lua în nici un caz slaninuta, costita sau carne de porc, care nu fac decât sa strice gustul si sa ia din minunata savoarelor a mititeilor.
Se fierbe o zeama din oase de vaca cu maduva, care se scade bine, din 500 grame de oase la fiece kilogram de carne.
Se pregatesc pentru fiecare kilogram de carne mirodenii si condimente dupa cum
urmeaza:
• 8 grame de piper proaspat pisat marunt
• 12 grame de cimbru uscat cât mai proaspat pisat marunt
• 4 grame de enibahar pisat marunt
• 2 grame de coriandru pisat marunt
• 2 grame de chimion turcesc pisat marunt
• 1 gram de anis stelat pisat marunt
• 8 grame de bicarbonat de sodiu
• 1 lingurita de zeama de lamâie
• 1 lingura de untdelemn
• 1 capatâna buna de usturoi aromat si nu din cel iute
La cantitati mai mari de cinci kilograme, se va adauga pentru fiecare alte cinci kilograme de carne, câte o masura mai mult din mirodeniile pomenite.
Se framânta carnea într-un vas pe masura timp de un ceas, adaugând la început bicarbonatul de sodiu, care se stinge cu zeama de lamâie. Jumatate din zeama de oase si toate celelalte condimente, afara de usturoi, se adauga treptat, uniform si putin câte putin. Amestecul se acopera si se da la ghetar o zi si o noapte, dupa care se scoate, se lasa câteva ceasuri la dezmortit si se mai framânta o data pret de o jumatate de ceas cu restul de zeama de oase dezmortita. Se face un mujdei de usturoi cu apa calduta dintr-o capatâna pentru fiecare kilogram de carne, care se lasa la tras o jumatate de ceas. Se stoarce mujdeiul de usturoi într-un tifon, se adauga sucul de mujdei si se mai framânta odata amestecul pret de un sfert de ceas.
Se da din nou la ghetar pâna a doua zi. Pret de trei ceasuri înainte de a fi prajiti si serviti mititeii, se scoate amestecul de la ghetar, pentru a se încalzi si muia; dupa trei ceasuri sau când s-a dezmortit amestecul, se formeaza mititeii ca de un deget mare lungime si ca de doua degete grosime, se ung cu untdelemn pe toate partile si la capete si se lasa sa stea la zvântat un ceas. Se prajesc pe jar iute de lemne sau carbune, ungându-se din când în când cu mujdei, asa ca sa prinda o crusta rumena de jur împrejur. Gratargii nostri întorc fiecare mititel doar de trei ori pâna este prajit. La prajit mititeii vor scadea putin, de unde si denumirea lor, sau cea de mici. Nu se lasa sa se patrunda, ca sa nu se usuce sucul care contine savoarea condimentelor. Daca se prajesc la foc prea mic, mititeii scad prea tare, se usuca, lapada tot sucul aromat si devin seci.
Se servesc alaturi de chifle proaspete ori felii de franzela, cu Mutard de Dijon sau mustar picant si aromat, dupa preferinta si cu sare si ciusca.

Doar si numai asa veti obtine mititei savurosi cum se zice ca numai la noi sunt.
Cunosc multi din asa numitii gastronomi prin birturi si bodegi mai ales prin mahalale, care din nestiinta ori din spirit de falsa economie înmultesc aluatul de mititei cu alte soiuri de carne de porc, cal ori oaie. Afara ca scad mai putin la prajit decât ca cei de carne de vaca, nu au pe departe gustul si savoarea mititeilor adevarati. O greseala mare mai este si zgârcenia la condimente, mai ales la usturoiu si piperu. Mai cu seama usturoiul este partea dominanta a gustului atât de specific al mititeilor.
Sunt fericit sa dezvalui Doamnei Mariuta acest mic secret, pe care stiu ca nu îl va da mai departe, asa cum nici eu nu-l voi dezvalui decât urmasului meu Maitre Cuisiner când îmi va lua locul la Caru cu Bere! Mititeii preparati de Dânsa sunt extrem de gustosi, dar simtul meu gustativ mi-a dezvaluit imediat lipsa coriandrului, a anisului stelat si al chimionului turcesc. Cu aceste mirodenii, mititeii Doamnei Mariuta vor fi inegalabili!
Va astept luna viitoare când va întoarceti cu regimentul din manevre, dimpreuna cu Domnii Ofiteri Dinu si Vatache spre a savura o tava de mititei si câteva halbe împreuna!
Dorindu-va sanatate, voie buna si noroc, va rog a-i transmite umile sarutari de mâini
Doamnei Mariuta, cea mai desavârsita gospodina si Doamna din înalta societate!
Dumnezeu sa va ajute!
Semnatura indescifrabila

Terasa Bucurestiul Vechi

Dupa cum v-ati dat seama anis stelat din reteta bucatarului de la Caru cu Bere, nu este altceva decat anason stelat iar chimionul turcesc nu trebuie confundat cu chimenul.
Este drept sa spunem ca micii ii intalnim in mai toate tarile balcanice dar foarte diferiti ca reteta de  preparare si denumire. La turcii asemenea preparate se cunosc din vechime dar nu au nimic asemanator cu micii nostri cu exceptia carnii tocate, dar si aceasta este de oaie, conservata in prealabil si foarte sarata.
Acestea fiind zise, putem afirma cu tarie ca, felul in care noi preparam micii, ne apartine si este unic.

Filed Under: Articole Tagged With: carne de vaca, caru cu bere, cimbru, gratar, La Iordache, mici, mititei, piper

Cartoful si peripetiile sale…

June 8, 2012 by Ovidiu Slavulete Leave a Comment

 

Varietate de cartofi

În limba româna, „cartof” deriva din germanul kartoffel, cuvânt care deriva prin intermediul limbii italiene din latinescul tuber („umflatura”).

Cartoful a fost cultivat în America de Sud cu trei pana la sapte mii de ani în urma, desi oamenii de stiinta cred ca ar fi crescut salbatic în regiune, inca de acum 13.000 de ani.
Potrivit Dr. Hector Flores, “locul cel mai probabil de origine al cartofilor este situat în Peru si Bolivia unde exista vestigii arheologice din anul 400 i.Hr. gasite pe malul Lacului Titicaca. Cronicarii timpurii spanioli – care foloseau cuvântul indian batata (cartofi dulci), ca nume pentru cartofi – au remarcat importanta tuberculilor in Imperiului Incas. Incasii au descoperit posibilitatea de pastrare a cartofilor in depozite prin deshidratarea si transformarea lor într-o substanta numita chuñu. Acest produs – chuñu– putea fi stocat si timp de 10 ani, oferind excelente asigurari pentru perioadele nefaste din punct de vedere agricol.

Cartofi salbatici- Peru

  by Arthur Chapman

Conchistadorii spanioli au întâlnit prima data cartofii atunci când au ajuns în Peru, în 1532  si au remarcat chuñu. Spaniolii au început treptat sa foloseasca cartofii la bordul navelor lor. Dupa sosirea cartofului în Spania în 1540, cateva familii de fermieri spanioli au început sa il cultive pe o scara mica, mai ales ca hrana pentru animale. Din Spania, la inceputul anilor 1600, cartofii au intrat in Italia, Austria, Belgia, Olanda, Franta, Elvetia, Anglia, Germania, Portugalia si Irlanda. Dar nu au avut o primire calduroasa. De-a lungul Europei, cartofii au fost priviti cu suspiciune, dezgust si teama. În general, considerati a fi improprii pentru consumul uman, au fost folositi doar ca nutret pentru animale. În nordul Europei, au fost în primul rând cultivati în gradinile botanice ca o noutate exotica. Chiar si taranii au refuzat sa manânce dintr-o planta care produce tuberculi urâti, diformi si care venea de la o civilizatie pagâna.

Piata cartofi

by Muy Yum

În cea mai mare parte a Europei, clasele superioare au vazut potentialul cartofului înaintea claselor de jos, mai superstitioase, si încurajarea de a începe cultivarea cartofului a venit de sus. În Anglia iubitoare de carne, fermieri si  lucratorii din orase considerau cartofii extrem de dezgustatori. În 1662, Royal Society recomanda cultivarea tuberculilor de catre guvernul englez si intreaga natiune, dar aceasta recomandare a avut un impact mic. Cartofii nu au devenit o materie prima in bucatarie, pâna când, în timpul penuriei alimentare asociate cu razboaiele revolutionare, guvernul englez a început sa încurajeze în mod oficial culturile de cartofi. În 1795, Consiliul Agriculturii a emis un document intitulat “Sugestii pentru cultivarea si utilizarea de cartofi”; acest lucru a fost urmat la scurt timp de editoriale pro-cartofi si retete de cartofi publicate in The Times. Treptat, clasele de jos au început sa urmeze exemplul claselor superioare. Un model similar a aparut peste Canalul Mânecii, în Tarile de Jos, Belgia si Franta. În timp ce cartoful a câstigat încet teren în estul Frantei acesta nu a atins acceptarea pe scara larga pâna la sfârsitul anilor 1700. Taranii au ramas circumspecti, în ciuda unui document  emis la 1771 de Faculté Paris, care atesta faptul ca nu este daunator acest aliment, ci benefic. Oamenii au început sa-si depaseasca dezgustul atunci când planta a primit sigiliul regal de omologare: Ludovic al XVI-lea a început sa poarte flori de cartofi la butoniera lui, iar Marie-Antoinette purta floare de cartofi mov în parul ei.

Cosul cu cartofi- Ulei pe panza de Vincent van Gogh, 1885

Frederic cel Mare al Prusiei a vazut potentialul cartofului pentru a hrani natiunea si a reduce pretul la pâine, dar s-a confruntat cu opozitia poporului împotriva acestor plante . Când el a emis un ordin in 1774 ca supusii sai sa cultive cartofi ca protectie împotriva foametei, orasul Kolberg a raspuns: “acesti tuberculi nu au nici miros, nici gust, nici chiar câinii nu ii vor mânca, atunci care este utilitatea lor pentru noi?” Frederik a incercat o abordare mai putin directa pentru a încuraja supusii sai sa înceapa cultivarea cartofului,  folosind un tertip de psihologie inversa: el a plantat un domeniu regal cu plante de cartof si a dispus sa fie pazit pentru a proteja acest domeniu de hoti. Taranii din apropierea domeniului au presupus ca este ceva de valoare devreme ce este bine pazit si se se strecurau pe domeniu si smulgeau plantele pentru a le cultiva in gradinile lor. Desigur, acest lucru a fost în întregime, în conformitate cu dorintele lui Frederick. În Imperiul Rus, Ecaterina cea Mare a ordonat supusilor ei sa înceapa sa cultive tuberculi, dar multi au ignorat acest ordin, fiind incurajati  in  acest refuz  si de catre Biserica Ortodoxa, care a sustinut ca planta ar fi  suspecta, deoarece nu a fost mentionata în Biblie. Cartofii nu au fost cultivati pe scara larga în Rusia pâna în 1850, atunci când Tarul Nicolae I a început sa puna în aplicare planul Ecaterinei.

Mancatorii de cartofi – Ulei pe panza-Vincent van Gogh, 1885

Peste Atlantic, tubercul a fost introdus pentru prima oara de colonisti în 1620 când guvernatorul britanic al Bahamas a trimis o cutie de tuberculi, cadou guvernatorului din Virginia. Cartoful nu a devenit larg acceptat pâna când nu a primit un sigiliu aristrocratic de aprobare de la Thomas Jefferson, care le-a servit oaspetilor de la Casa Alba, cartofi. Cartofii au dus la o explozie a natalitatii extraordinara oriunde au fost asimilati , în special în Europa, SUA si Imperiul Britanic. Înainte de 1800, dieta engleza consta în primul rând din carne, completata de pâine, unt si brânza. Legumele erau putin consumate, majoritatea  fiind considerate ca lipsite de valoare nutritiva si potential daunatoare. Acest punct de vedere a început sa se schimbe treptat la sfârsitul anilor 1700. Marile culturi roditoare si usurinta de preparare a cartofilor au facut din cartof o solutie evidenta la problemele alimentare din Anglia. Foametea din perioada Revolutiei franceze si a razboaielor napoleoniene, a încurajat atat Franta si aliatii ei cat si dusmani sai sa îmbratiseze tuberculi, astfel incat, pâna la sfârsitul razboaielor napoleoniene, în 1815, cartoful a devenit un aliment de baza în dieta majoritatii europenilor…..

 Nutritie

Cartofii sunt o sursa excelenta de fibre, sunt saraci in calorii si contin totodata vitamina C, vitamina B6, cupru si mangan. Cartofii contin, de asemenea, potasiu, care ajuta la compensarea continutului ridicat de sodiu din dieta. În plus,  fitonutrienti si proteinele din cartof au proprietati antioxidante. Cartoful furnizeaza amidon ( adica energie), o componenta esentiala a dietei.  De fapt, cartoful furnizeaza, singur, fiecare nutrient vital, cu exceptia calciului si vitaminei D.
Din pacate, majoritatea oamenilor mananca cartofii preparati sub forma de cartofi prajiti, chips-uri, pregatiti cu unt sau smantana. Chiar si cartofii copti sunt de multe ori încarcati in momentul prepararii cu grasimi, cum ar fi untul, smantana, branza topita si sunca. O astfel de preparare poate face din cartof un factor care duce la cresterea in greutate  si contribuie potential la un atac de cord. Daca se tine departe de grasimi ( unt, smantana, branza topita, sunca, etc) si de prajit, daca este preparat prin coacere sau fierbere, cartoful  are un continut caloric scazut si este extrem de sanatos, nu ingrasa si favorizeaza senzatia de satietate. Este aliment bogat in fibre, care ofera o protectie semnificativa impotriva bolilor cardiovasculare si a cancerului.

Beneficii pentru sanatate

Cresterea în greutate
Cartofii sunt bogati in carbohidrati si contin putine proteine. Acest lucru face din cartofi o dieta ideala pentru cei slabi si care doresc sa ia in  greutate. Vitaminele continute de cartofi, cum ar fi vitamina C si B-complex sunt de asemenea esentiale pentru absorbtia corecta a carbohidratilor. De aceea, cartoful a devenit o parte inevitabila a dietei pentru luptatorii Sumo.

Digestie
Cartoful este bogat in carbohidrati, astfel încât este usor de digerat si faciliteaza digestia. Aceste propietati fac din cartof o dieta buna pentru persoanele cu probleme de sanatate, copii si cei care au probleme cu digestia, deoarece organismul nu consuma multa energie pentru digerarea cartofului.

Sanatatea pielii
Vitamina C, complexul B si mineralele, cum ar fi potasiu, magneziu, fosfor si zinc sunt o sursa buna pentru îngrijirea pielii. Pasta obtinuta din cartofii  zdrobiti amestecati cu miere, poate fi  aplicata ca o cataplasma pentru eliminarea ridurilor si  petelor de piele cauzate de imbatranire.

Functiile creierului
Functiile creierului depind în mare masura de alimentarea cu oxigen, nivelul de glucoza, magneziu, complexul de vitamine B, de hormoni,  aminoacizi si acizi grasi, cum ar fi omega-3. Cartoful satisface aproape toate aceste nevoi. În plus, acesta contine anumite substante, cum ar fi  zinc si fosfor, care sunt utile pentru functiile creierului.

Inflamatiile
Nutrientii continuti în cartofi, cum ar fi vitamina C, vitamina B, potasiu sunt benefici pentru reducerea inflamatiei, atât interne cat si externe, cum ar fi inflamarea intestinelor si a sistemului digestiv. Deoarece este moale si usor de digerat, este o dieta buna pentru cei care au ulceratii la nivelul gurii.

Reumatism
Unele substante nutritive cum ar fi vitaminele, calciu si magneziu din cartofi pot ajuta la reducerea reumatismului.

Arsuri si degeraturi
Sucul proaspat de cartofi este foarte apreciat in tratarea arsurilor si degeraturilor.

 

Source:

Jeff Chapman -The Impact of the Potato, History Magazine

CIP (International Potato Center). 1984. Potatoes for the developing world: A collaborative experience. Lima.

 

Filed Under: Articole Tagged With: America, cartofi, istoria, legume

Cafeaua povestita

June 6, 2012 by Ovidiu Slavulete Leave a Comment

istoria cafelei
Cafeaua povestita – Pastorul Kaldi primul “consumator” de cafea

Caprele manaca orice…

…Asa a constatat pe la 800 d.Hr , Kaldi, un pastor etiopian ce a observat cum turma lui de capre alerga de la un arbust la altul mancand niste fructe necunoscute rosii-visiniu ce contineau boabe.  Curios, gustand si el din aceste fructe, Kaldi  a inceput a se zbengui pe langa capre.
Kaldi a povestit unui calugar ce a patit dupa ce a consumat fructele, astfel ca, acesta  a cules din fructele arbustilor  si le-a dus fratilor sai la manastire, acestia devenind mult mai aprigi in rugaciune dupa ce au mancat fructele.
Tot legenda ne spune ca in acea perioada triburile africane macinau boabe crude de cafea si le amestecau cu grasime animala, formand bile pe care le consumau razboinicii pentru a fi mai energici in lupta. Legende de mai sus le vom intalni in orice istorisire a modului cum a fost descoperita cafeaua.

Arabii servesc cafeaua…

Arabii servesc cafeaua in anii 1000-1600

Documentat, stim ca in lumea araba boabe de cafea prajite se produceau in jurul anului 1000 iar in  secolul al 13-lea musulmanii beau cafea cu religiozitate, dervisii consumand-o inainte de ritualul de adorare a divinitatii.

Oriunde a mers Islamul a mers si cafeaua, in Africa de Nord, in regiunea mediteraneana de est, in India.
Arabii exportau boabe de cafea si incercau  sa pastreze monopolul, procedand, pentru  a nu se putea planta, la infertilizarea boabelor  prin uscare sau fierbere, astfel ca pana la 1600 nu exista cafea in afara Africii si Arabiei.
Traditia spune ca un pelerin indian Baba Budan, contrabandist, a parasit Mecca cu seminte fertile ascunse  in braul cu care era legat peste mijloc.
Boabele lui Baba Budan au dat roade si astfel s-a initiat o extindere agricola care va ajunge in curand in coloniile Europei.

Turcii, maestrii ai cafelei

Cafeaua ajunge in Europa
“ Turcii au o bautura de culoare neagra….voi aduce ceva cu mine….la Venetia” asa scria un comerciant venetian la 1615, cand a adus pentru prima data cafea in Europa. Acesta a fost inceputul, comerciantii dorindu-si, acum, sa planteze cafea, Olanda aducand prima planta de cafea in Europa in anul 1616.
In 1696 Olanda a devenit primul stat european detinator de plantatii de cafea in colonia Java, Indonezia, afacerea extinzandu-se  si in insulele invecinate. Amsterdamul a inceput sa daruiasca arbori de cafea aristocratiei din toata Europa.

Plantatie de cafea

Ce face Franta?
Louis al XIV primeste in jurul anului 1714 din partea olandezilor un arbore de cafea pentru Gradina Botanica Regala din Paris, Jardin des Plantes. Cativa ani mai tarziu , un tanar ofiter de marina, Gabriel Mathieu de Clieu, vine la Paris in concediu din Martinica, o colonie franceza din Caraibe. Intentionand  sa infiinteze, la fel ca in Java, o plantatie de cafea in Martinica, acesta cere regelui lastari  din arborele sau de cafea. Este refuzat.
Hotarat, de Clieu sare noaptea peste zidul ce inconjoara Jardin des Plantes si fura ramuri din arborele regelui, se imbarca pe vas si pleaca spre Martinica.
Sub paza armata, plantatia de cafea din Martinica, ajunge in 50 de ani la cca 18 milioane de copaci.

Si brazilieni vor sa fie cafegii…

In 1727 Brazilia hotaraste sa-si infinteze propiile plantatii de cafea, dar au nevoie de un contrabandist sa le procure semintele necesare. Aici intervine locotenent-colonelul Francisco de Melo Palheta, un James Bond al cafelei. Colonelul Palheta este expediat catre Guiana Franceza, aparent sa medieze o disputa de frontiera intre Guiana Franceza si Guiana Olandeza.
Refuzat de guvernator atunci cand solicita arbusti de cafea, colonelul alege o cale mai putin periculoasa de a obtine mult doriti lastari si anume – sotia guvernatorului. La cina de ramas bun ea ii ofera un semn de afectiune, aratosului colonel,  un buchet de flori ghimpate cu lastari de cafea ascunsi printre flori.
Din acesti putini lastari rasare in lume cel mai mare imperiu al cafelei. Prin 1800 recoltele din Brazilia au devenit uriase, transformand cafeaua de la un deliciu pentru elita la un elixir de zi cu zi, o bautura pentru toti oameni.
Asa am devenit toti cafegii...

 

Filed Under: Articole Tagged With: arabi, bauturi, boabe, cafea, cafegii, lastari, plantatii, turci

Rusaliile, Cea Mai Veche Sarbatoare Crestina

June 4, 2012 by Ovidiu Slavulete Leave a Comment

Dictionarul explicativ al limbii romane defineste Rusaliile drept o sarbatoare religioasa crestina, cu stravechi origini mitologice, provenind din ritualuri de pomenire a mortilor. La  zece zile dupa Inaltarea lui Hristos, respectiv la 50 de zile de la Invierea Sa, praznuim Rusaliile – Pogorarea Sfantului Duh, cunoscuta si sub denumirea de Cincizecime. Ca vechime, Rusaliile crestine coboara pana in veacul apostolilor. In primele secole crestine, praznicul Cincizecimii era o dubla sarbatoare: a Pogorarii Duhului Sfant si a Inaltarii lui Hristos. In jurul anului 400, cele 2 sarbatori s-au despartit una de cealalta.

Exista obieiul ca in ziua de Rusalii, sa se aduca in biserica frunze de nuc sau de tei, simbol al limbilor de foc, ca semne ale coborarii Sfantului Duh asupra apostolilor. Ele sunt binecuvantate si impartite credinciosilor. Traditia crestina se impleteste de-a lungul timpului cu sarbatoarea romana Rosalia ce se celebara la inceputul verii, cand se puneau trandafiri pe morminte si se comemorau mortii. La sarbatoarea romana s-au adaugat fel de fel de alte traditii, ca Rusalcele slave sau interpretari populare cum ar  fi ideea ca rusaliile  sunt fiicele lui Rusalim imparat  ce personifica Ierusalimul biblic.

Rusaliile desemneaza o fiinta fantastica, asemanatoare ielelor, reprezentata ca o zana rea, care dezlantuie furtuni, schilodeste pe oameni sau le ia mintile. In mitologia populara romaneasca (si nu numai) se crede ca aceste fiinte isi fac aparitia si isi dezlantuie puterile magice indeosebi de Rusalii. Ele sunt reprezentate ca niste tinere nebunatice si de o frumusete uimitoare, care in timpul noptii danseaza in cerc atat de aprig incat iarba pe care au dansat ramane parlita si nu mai creste niciodata. Daca sunt vazute de vreun pamantean acestea il blestema, schilodindu-l sau slutindu-l. De frica lor, oamenii se feresc sa mearga in padure in perioada Rusaliilor, si cresc in fereastra leustean astfel incat Rusaliile sa nu se apropie de casa lor. Ele nu au nume, caci e primejdios sa le strigi pe nume, de aceea au fost numite impropriu Ielele, Frumuselele, Dansele, Dragaice, Iudele, Cucuoanele etc.  Pentru a se feri de ele, oamenii trebuie sa poarte asupra lor frunze de pelin, iar daca le intalnesc, sa nu le vorbeasca. Fiind zane ale apelor, de ziua lor e bine sa nu te scalzi, caci te paste inecul.

Rusaliile - Dragaicele
Obiceiuri de Rusalii – Dragaicele

Exista în mentalitatea populara credinta ca spiritele mortilor vin in aceasta lume în Joia din Saptamâna Patimilor, de Joimari.  Spiritele mortilor-mosilor se plimba liber si raman  „vii”, timp de cincizeci de zile si  se reîntoarc în lumea de dincolo la Rusalii. Pentru a fi îmbunate ca sa plece din aceasta lume, se faceau pomeni si se dadeau în ziua de Mosi. Pomenile se numesc chiar mosi si trebuie respectat un ritual al înmânarii acestora: niciun membru al familiei sa nu guste din ele, sa fie bogate în alimente-ofrande si bautura si sa fie date cu vasele în care se pun.

În Oltenia, de Rusalii se boceau mortii, iar datul de pomana consfintea ziua ca fiind dedicata memoriei lor. Nu ar fi de mirare, deci, ca în aceasta zi sa se regaseasca la cimitir rudele celor plecati în Lumea Cealalta, cu cosurile pline de bucate si bautura, slujite de preot. Iar incantatiile rostite la momentul despartirii de cel drag revin acum si vindeca de durere sufletele celor ce au ramas cu „sufletul pustiit”:

„- Fir-fir-fir
De ce n-ai înflorit?
– N-am mai înflorit
C-am mai zabovit
De m-am despartit
De frati si surori
De gradini cu flori
Si de lumea toata…”

(text cules de Ion Mocioi si publicat în vol. Cântece de pe Tismana, Tg. Jiu, 1978)
Se credea ca, in drumul catre cer, sufletele mortilor se puteau rataci si ramane pe pamant, transformandu-se in strigoi ce provocau neajunsuri oamenilor si animalelor. De aceea se practicau si se mai practica si astazi, ritualuri magice de aparare: sunt culese si sfintite plante despre care se crede ca au proprietati protectoare (leustean, alun, paltin); oamenii si animalele se ating cu ramuri de leustean; se buciuma la raspantia drumurilor si pe dealuri; femeile si fetele se incing peste brau cu ramuri de leustean; abunda pomenile pentru morti; se fac vraji si descantece.

Rusaliile - datini
Pregatirea fetelor de Rusalii

Legat de Rusalii este si faimosul joc al calusarilor executat de cete de flacai, dans ritual de origine straveche si neclara, cu functie magica, pe de o parte patronat de iele, pe de alta capabil sa vindece relele acestora. In Descrierea Moldovei, Dimitrie Cantemir nota: “Multimea superstitioasa crede ca ei au puterea de a izgoni bolile cronice, iar vindecarea se face astfel: dupa ce bolnavul s-a asternut la pamant, aceia incep sariturile lor si la un anumit loc al cantecului, calca, unul dupa altul, de la cap pana la picioare, pe cel culcat; in sfarsit, ii sufla la ureche cateva cuvinte anume ticluite si poruncesc bolii sa iasa”. Daca bolnavul nu se lecuieste nici dupa aceasta, se zice ca el nu mai are scapare.

Rusaliile - Calusari
Datini de Rusalii – Calusari

Conducatorul cetei, vataful, este cel care conducea si supraveghea intrega ceremonie. Era recunoscut ca cel mai bun jucator, cel mai iute de picior. Odata ales, vataful devenea un personaj sacru, respectat si temut, considerandu-se ca are o “putere magica asupra Calusarilor” . Acesta trebuia sa fie un barbat cu calitati si virtuti morale si de caracter deosebite, familiarizat cu toate tainele Calusului, cunoscator al descantecelor, farmecelor si vrajilor pe care nu avea voie sa le dezvaluie nimanui, decat viitorului vataf. In popor exista convingerea ca membrii cetei de Calus au ceva diavolesc, ca s-au indepartat de Biserica si de Dumnezeu, ca au incheiat un pact secret cu alta divinitate, numita in unele zone Zau (Zeu). Cu atat mai mult nu era acceptata situatia ca un preot sa faca parte din ceata calusarilor. Astfel, Nicolae Iorga a gasit o plangere prin care protopopul Petru de la Orastie este parat episcopului Dionisie Novacovici in 1764 ca “au fost in 9 ani caluseariu”. Desigur, cel incriminat facuse parte din ceata preot fiind, altfel acuzarea n-ar fi avut nici un temei. Calusul, a fost declarat la 24 noiembrie 2005 capodopera culturala a omenirii si inclus pe lista Patrimoniului Cultural Imaterial al UNESCO

DEX – Dictionarul explicativ al limbii romane, Institutul de Lingvistica “Iorgu Iordan”, 1998, ed.Univers Enciclopedic
Dr.Ion Ghinoiu, Obiceiuri populare de peste an. Dictionar, Editura Fundatiei Culturale Romane, Bucuresti, 1997
M. Pop, Consideratii etnografice asupra calusului oltenesc, in “Despre medicina populara romaneasca”, Bucuresti, 1970
Conf. univ. dr. Gabriela Rusu-Pasarin- Rusaliile- “ruga” pentru doua Lumi, revista Clipa
Razvan Codrescu- Obiceiuri populare de inaltare si rusalii- www.crestinortodox.ro

Filed Under: Articole Tagged With: calusarii, crestin, ielele, obiceiuri, rusalii

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Page 2

Primary Sidebar

Copyright © 2025

  • Contact Papamond
  • Politica De Confidențialitate